Presiden

Henry Ooi

Naib Presiden

Phng Li Kim

Setiausaha

Chuah Su Ming

Bendahari

Ooi Beng Kooi

Ahli jawatankuasa

Grace Leong

Patsy Gooi

Lew Kwan Leng

Chow Wai Meng

Lee Lye Lye

Group Managing Director

Elisa Khong

Marketing Director

Justin Cheah

Operations Manager

Chew Mingwen

Manager, Soup Kitchen

Vivian Ong

Manager, Food Bank and Empowerment

Katie Choong

Pentadbir Kewangan

Grace Leong, Nur Athirah, Nur Nabilah, Vivian Ong

Pengumpulan Dana

Julia Tan, Khong Jien Howe

Soup Kitchen

Krishnan, Manonmani, Nur Athirah, Nur Nabilah

Food Bank

Azrie, Bernard Ting, Haziqah Azlyn, Kishan Raj, Uncle Ng, Vickneswaran

Pemerkasaan

Haziqah Azlyn, Nur Asyikin

Kebajikan

Krishnan, Bernard Ting

Perhubungan Awam & Media Sosial

Khong Jien Howe, Nur Erzarith, Shirley Hoo

Pulau Pinang

Sunny Ooi, Sean Ooi

Johor

Raymond Chua, Shirley Hoo, Siti Arina

Perak

Andrea Lai

Henry Ooi Seong Huat

Presiden

Henry adalah salah satu pelopor Kechara Soup Kitchen (KSK). Sebelum KSK, Henry memegang pelbagai jawatan pengurusan korporat kanan. Pendedahan dan pengalaman ini memberi Henry kemampuan yang baik untuk menyeimbangkan objektif korporat dan nilai dermawan.

lebih banyak

Pada masa ini, Henry mempunyai sejumlah portfolio utama. Selain menguruskan Kechara Forest Retreat, tempat percutian seluas 35 ekar yang terletak di Bentong, Pahang, Henry juga merupakan ahli Jawatankuasa Pengurusan Kumpulan.

Yang menjadi tumpuan utama Henry hari ini adalah pertumbuhan KSK dan evolusi dari sebuah NGO yang memberi bantuan makanan, rawatan perubatan dan pemulihan kepada para gelandangan, menjadi food bank dan penyedia program Pemerkasaan.

Program Food Bank and Pemerkasaan adalah dua inisiatif berterusan KSK yang bertujuan menangani sejumlah masalah sosial yang penting. Objektif utama program-program ini di bawah bimbingan Henry adalah untuk menyelaraskan sumber korporat dan swasta Malaysia untuk menangani kemiskinan bandar, memperkasakan wanita dan kanak-kanak, dan mewujudkan kesan positif terhadap alam sekitar.

Sebagai Presiden KSK sejak 15 September 2015, Henry memelopori dan mengawasi semua aspek KSK, dari hal-hal operasi harian dan logistik, ke arah pertumbuhannya, hingga kempen pengumpulan dana, serta hubungan KSK dengan agensi kerajaan dan penaja. Henry membawa kepada KSK falsafah kemanusiaan berdasarkan etika sekular yang melintasi batasan sosial tradisional. Bagi Henry, walaupun penerima faedah langsung KSK adalah golongan miskin dan kurang bernasib baik, pihak berkepentingan KSK sebenarnya adalah seluruh rakyat Malaysia.

Dengan bantuan pasukan yang berkebolehan dari pelbagai latar belakang, dan disokong oleh kumpulan sukarelawan yang semakin berkembang, KSK di bawah kendalian Henry memperluasi infrastruktur dan komponennya supaya dapat membantu dan memberi pengaruh secara besar dan bermakna kepada segmen masyarakat Malaysia yang dilanda kemiskinan. Tujuan peribadi Henry adalah untuk memimpin KSK menjadi platform kerja amal yang bersedia dan berkesan, mewakili model yang mendorong nilai-nilai altruistik di kalangan rakyat Malaysia.

tunjuk kurang

Phng Li Kim

Naib Presiden

Dalam 11 tahun sejak Li Kim pertama kali mendengar tentang KSK, dia mengetahui bahawa hidup bermakna lebih daripada hanya melakukan cukup untuk diri sendiri. Menurutnya, ketika kita diberkati dalam hidup kita, kita harus menunjukkan rasa syukur dengan menolong orang lain. Sekiranya kita telah menderita dalam hidup kita, kita harus melakukan apa yang kita mampu untuk menolong orang lain supaya penderitaan mereka berkurang.

lebih banyak

Dengan pemikiran ini, Li Kim telah meluangkan masa dan tenaganya untuk menyokong KSK sejak tahun 2009. Kerja amal yang membawa manfaat kepada orang lain memberi dia rasa pertumbuhan peribadi, terutama ketika dia melihat senyuman di wajah kanak-kanak dan orang tua.

Menjadi sebahagian daripada KSK memberi peluang kepada Li Kim untuk meneruskan perjalanannya untuk menjadi berguna dan kurang mementingkan diri sendiri, dan untuk itu, dia berterima kasih kepada KSK.

tunjuk kurang

Chuah Su Ming

Setiausaha

Su Ming mula menjadi sukarelawan di KSK pada tahun 2007 ketika ia masih beroperasi di Bukit Bintang. Dia disertai oleh sekumpulan rakan yang, seperti dia, ingin memberi makanan kepada mereka yang tidak mempunyai apa-apa. Sebelum pengalaman ini di KSK, dia bekerja di Bacardi-Martini Malaysia dan L'oreal Malaysia selama 9 tahun.

lebih banyak

Sejak menjadi sukarelawan, dia banyak belajar tentang gelandangan dari segi jiwa, perasaan, keperluan dan kehendak mereka. Individu-individu ini akan menjauhkan diri dari masyarakat, dan sukarelawan yang berdedikasi akan sering melihat mereka dalam perjalanan yang tidak terkira di sekitar bandar. Su Ming menyatakan kagumnya dengan kemampuan sukarelawan untuk melihat seorang kehilangan tempat tinggal dari jauh kerana dia sendiri tidak memiliki bakat ini.

Baru kemudian dia memahami bahawa semuanya berpunca dari penjagaan - apabila anda mengambil berat, anda akan melihat orang lain. Dan dengan catatan itu, dia gembira dapat berkhidmat untuk orang lain.

tunjuk kurang

Ooi Beng Kooi

Bendahari

Seorang jurutera elektronik yang biasa menguji kereta untuk mencari nafkah, Beng Kooi mula menjadi sukarelawan di KSK sebelum penubuhannya secara rasmi pada tahun 2008. Pada masa itu, Beng Kooi terlibat dengan kumpulan tidak rasmi yang ingin mewujudkan kumpulan tindakan komuniti yang akan memperbaiki kehidupan para gelandangan dan mereka yang kurang berkemampuan.

lebih banyak

Berada di jalan membuka matanya kepada penderitaan yang ada tepat di bawah hidungnya. Tiada tandingnya seperti melihat seorang lelaki tua memperoleh sisa makanan dari tempat sampah - ini membuka hatinya dan meletakkan masalahnya dalam perspektif.

Melalui KSK, Beng Kooi membuat rakan baru, mengambil bahagian dalam pekerjaan yang baik dan menemui tujuan baru dalam hidup. Dia berharap ramai lagi yang dapat merasakan apa yang ditawarkan oleh KSK, bermula dengan tindakan sederhana memberi makanan, penjagaan dan harapan kepada mereka yang kurang bernasib baik daripada kita.

tunjuk kurang

Justin Cheah

Marketing Director

Justin menyertai KSK dan mula memainkan peranan sebagai Pengarah Operasi pada tahun 2008 setelah menjadi sukarelawan KSK selama kira-kira setahun, menandakan kehadirannya sejak awal lagi. Dia adalah salah satu daripada sekumpulan individu prihatin yang berusaha mencapai pertumbuhan masyarakat sehingga sekarang.

lebih banyak

Berasal dari latar belakang yang sederhana bermaksud dia menyedari kepentingan memberi; kegembiraan memberi tidak ternilai dan tidak ada yang setanding dengan rasa kepuasan melihat mereka yang ditolong memperolehi kualiti hidup yang lebih baik.

Justin sangat bangga dengan kerja amal yang dilakukan KSK dan berterima kasih kepada semua penaja, sukarelawan, penyokong, dan jawatankuasa dan kakitangannya yang hebat yang membentuk tapak yang memungkinkannya berkembang lebih jauh.

tunjuk kurang

X